خانه سالمندان اراک  (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

خانه سالمندان اراک (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

عکس . فیلم ٬گزارش ،عملکردوبازدیدها ی مردمی و.... ازفعالیت بانوان خیرانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع)ااستان مرکزی ثبت320
خانه سالمندان اراک  (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

خانه سالمندان اراک (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

عکس . فیلم ٬گزارش ،عملکردوبازدیدها ی مردمی و.... ازفعالیت بانوان خیرانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع)ااستان مرکزی ثبت320

آلزایمر

با بالا رفتن سن و پیر شدن سلول ها، ترشح این ماده شیمیایى یا سروتونین کاهش می یابد، بدین ترتیب ارتباط بین سلولى و انتقال اطلاعات دچار مشکل می شود.
این مشکل بیشتر از همه در بخش حافظه و خاطرات خود را نشان می دهد. خاطره ها ترکیبى هستند از یادآورى دیده ها و شنیده ها و احساسات که براى یاداورى آن ها مغز نیاز به برقرارى یک ارتباط پیچیده سلولى بین همه بخش ها دارد. به همین علت با بالا رفتن سن و کم شدن ترشح سروتونین در مغز، خاطره ها کمرنگ یا فراموش می شوند.
در بیمارى آلزایمر ترشح سروتونین به شدت کاهش می یابد. اما این مسئله همیشه به علت پیر شدن سلول ها نیست. سکته مغزى که باعث از دست رفتن بخشى از سلول هاى مغز می شود یا شوک عاطفى پس از دست دادن عزیزى می توانند خطر ابتلا به آلزایمر افزایش دهند.


آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس ها و اسم ها آغاز می شود و کم کم تا آنجا پیش می رود که فرد حتى راه بازگشت به خانه را فراموش می کند. بیمارى آلزایمر متاسفانه درمانى ندارد اما می توان از پیشرفت آن جلوگیرى کرد.
داشتن زندگی هاى فعال، شرکت در برنامه هاى جمعى، گوش کردن به اخبار و از همه مهم تر یاد گرفتن یک چیز جدید مثل یک زبان جدید، مغز را فعال نگاه می دارد. براى تقویت حافظه نیاز به داروى خارجى و گران قیمت نیست.
مصرف خشکبار به خصوص فندق به تقویت حافظه کمک می کند. فندق داراى پیش ماده سروتونین است. مصرف فندق باعث افزایش ترشح این ماده شیمیایى مخصوص در مغز می شود.
تحقیقات اخیر محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهد بیماری آلزایمر یک بیماری ژنتیکی است.به نقل از مجله علمی جنرال فیزیک، محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با انجام آزمایش بر روی ۱۲۰۰ مورد دو قلو اعلام کردند که ۷۱ درصد از موارد ابتلا به بیماری آلزایمر به دلایل ژنتیکی صورت می‌گیرد.تحقیقات محققان نشان داد، بیماری آلزایمر به ۲ روش بروز می‌کند، اول به دلایل ژنتیکی و بعد عوامل محیطی.

تحقیقات بعدی نشان داد که عوامل ژنتیکی از اهمیت بیشتری نسبت به عوامل محیطی برخوردار هستند.
به گفته محققان بروز بیماری آلزایمر تا ۷۱درصد به دلایل ژنتیکی و ۲۱درصد به دلایل محیطی انجام می‌شود.
تحقیقات قبلی نیز ثابت کرده‌اند که وقوع بیماری آلزایمر تا ۹۵درصد بعد از ۶۰سالگی رخ می‌دهد.
علائم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات بخصوص حافظه موقت در دوران پیری آغاز شده و به تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد. مرگ پس از ۵ تا ۱۰ سال از بروز علائم اتفاق می‌افتد، اما بیماری حدود ۲۰ سال قبل از ظهور علائم آغاز شده است. این بیماری با از دست رفتن  سیناپس ‌های نورون ‌ها در برخی مناطق مغز، نکروزه شدن سلول‌های مغز در مناطق مختلف سیستم عصبی، ایجاد ساختارهای پروتئینی کروی شکلی بنام پلاک‌های پیری (SP) در خارج نورون‌های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشت‌های بنام NFT در جسم سلولی نورون‌ها، مشخص می‌شود.

ورزش سالمندی

بعد از چهل سالگی باید ورزش های سخت و سنگین و طولانی را کنار گذاشته و از خسته شدن زیاد تا حدی که نفس ببرد اجتناب نمود . بازی های سخت ورزشی و ورزش هائی که احتیاج به سرعت دارند باید ترک شوند . ورزش ها با ملایمت انجام گرفته و همیشه فواصل استراحت در بین آنها موجود باشد . ورزش و حرکت موجب عقب انداختن دوران پیری می باشد و سالمندانی که ورزش می کنند از سلامتی و نشاط بیشتری برخوردار می باشند . بنابراین یکی از مؤثرترین روش های پیشگیری از اختلالات دوران سالمندی ورزش و تربیت بدنی است . البته منظور از ورزش ، تمرینات ورزشی خسته کننده نیست بلکه حرکات ملایمی است که برای سالمندان مناسب باشد ، شنای ملایم و پیاده روی ، ورزش های مناسبی برای سالمندان می باشد .

ورزش باید در تمام عمر ، با توجه به سن ، جنس و وضع جسمانی بدن به طور مداوم انجام گیرد مگر در مواردی که علائم واضح یک عیب عضوی در فرد وجود داشته باشد و طبق نظریه کمیسیون طبی کمیته ملی ورزش ،‌ هر گونه فعالیت بدنی و ورزش به طور دائم و یا موقت غیرمجاز گردد .

همان قدر که تمرین بهداشتی و صحیح مفید است افراط در تمرین نیز به طور یقین مضر می باشد که از عوارض نامطلوب آن خستگی و احساس درد در بدن ،‌ تغییرات در خلق و خوی و ناراحتی های قلب و عروق قابل ذکرند .

پیشگیری از آرتروز سالمندان با ورزش

 

به گفته محققان ورزش منظم از بروز ساییدگی مفاصل و آرتروز پیشگیری می کند.





به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری آبزرور محققان با بررسی و مقایسه بروی زنانی که هفته ای یک ساعت بطور منظم ورزش می کردند متوجه شدند که این زنان 3 سال دیرتر از بقیه سالمندان خود دچار درد و سختی مفاصل ناشی از آرتروز می شدند.

بنابراین گزارش؛ محققان بر این باورند ورزش می تواند با انعطاف پذیر کردن مفاصل، بالا بردن قدرت عضلانی و متعادل کردن وزن، به سالمندان کمک کند تا سال های بیشتری را بدون آرتروز زندگی کنند.

یادآور می شود؛ استفاده از پیاده روی، یوگا، شنا برای مبارزه با آرتروز در سالمندان مفید شناخته شده است./ن

حال خوش

روزی که گذشت هیچ از او یاد مکن

                                                فردا که نیامده است فریاد مکن

بر نامده و گذشته بنیاد مکن

                                           حالی خوش باش و عمر بر باد مکن

طب سالمندی

 التهاب مفصلى circle
اهمیت تغذیه در دوره سالمندی circle
اهمیت مصرف مایعات در سالمندان circle

بررسی ارتباط مصرف آلومینیوم و بیماری آلزایمر
circle

بهداشت دهان و دندانهای مصنوعی متحرک

circle
بی اختیاری ادرار circle
پبشگیری از حوادث خانگی در سالمندان circle

پیشگیرى از سکته مغز

circle

تغییرات وضعیت جسمی در سالمندان

circle

تمرینات زمینی (4)

circle
تندرستى در سالمندى circle
 توصیه هایی برای رژیم غذایی سالمندان circle
توصیه هایی برای سلامت در پیرى circle

چرا افزایش سن بر روی رانندگی تأثیر می گذارد ؟

circle

حرکات ایستاده (2)

circle

داروها و دوران سالمندی

circle
درمان های جایگزین به درمان زوال عقلی حافظه کمک می کنند circle
راهنمای غذایی برای سالمندان circle

راههای کم هزینه برای حفاظت از استخوانها

circle

زخم بستر ( زخم فشار ) در سالمندان

circle
سالمندان قدرتی تازه برای توسعه circle

سالمند وموسیقی 

circle
سالمندی سالم circle
سالمندی سازگار circle
سرطان در سالمندی circle
عوامل استرس زا در سالمندان circle
فعالیت بدنی در سالمندی ذهن را فعال نگه می دارد circle
فعالیتهای روزمره می توانند از آلزایمر جلوگیری کنند circle
کم شنوایی در سالمندی circle
مراقبت از پاها circle
مراقبت از چشم در سالمندى circle

مراقبتهای مناسب در پایان زندگی

circle
مشکل حافظه در سالمندان circle
نکات ضروری تمرینات درمانی در پوکی استخوان circle

ورزش باعث تسریع بهبود زخمهای پوستی در سالمندان می شود
circle

ورزش برای سالمندان مفید است

circle
(3) ورزش سالمندان، حرکات بازو circle

 ورزش سالمندان (1)

circle

ورزش منظم : یک عادت سالم برای پیرشدن سالم

circle

 نقش فعالیت اجتماعی در پیری

circle

یبوست در سالمندان

circle
پیشگیری از پوکی استخوان circle
پیشگیری از زخم بستر circle
تمریناتی برای بیماران پوکی استخوان circle

 

تشخیص افسردگی با استفاده از حس چشایی

تشخیص افسردگی با استفاده از حس چشایی

 

دانشمندان اعلام کردند: با استفاده از آزمایش چشایی می توان افسردگی را در افراد تشخیص داد و داروی مناسب برای درمان این بیماری را شناسایی کرد.
دانشمندان اعلام کردند: با استفاده از آزمایش چشایی می توان افسردگی را در افراد تشخیص داد و داروی مناسب برای درمان این بیماری را شناسایی کرد.
محققان دانشگاه بریستول با انجام تحقیقی دریافتند: احساس چشایی به وسیله "سروتونین" و "نورآدرنالین" - دو ماده شیمیایی در مغز - تغییر می کند که این عدم تعادل بر بروز افسردگی دلالت دارد. در جریان انجام این آزمایش داوطلبان سالم در معرض هر دو داروی ضد افسردگی قرار گرفتند.
افزایش سطح "سروتونین" میزان حساسیت به مزه شیرین و تلخ را اصلاح می کند در حالی که افزایش سطح "نورآدرنالین" میزان حساسیت به طعم تلخ و ترش را بالا می برد.
به گفته دکتر "لوسی دونالدسون" سرپرست این تحقیق، از آنجاکه تغییر چشایی در واکنش به تغییر در دو انتقال دهنده عصبی متفاوت رخ می دهد، انتظار می رود انجام یک آزمایش چشایی در مبتلایان به افسردگی نوع انتقال دهنده عصبی موثر بر بیماری را آشکار سازد.
یافته های این تحقیق نشان داد: افراد پراسترس یا مضطرب از حس چشایی کمتری برخوردارند و به همین دلیل نیز اشتهای بیماران مبتلا به افسردگی تقلیل می یابد. نتایج این تحقیق در نشریه "نوروساینس" به چاپ رسیده است.

افسردگی در سالمندان از علائم شروع آلزایمر است

افسردگی در سالمندان از علائم شروع آلزایمر است
افسردگی یکی از علائم شروع آلزایمر در سالمندان است بنابراین قرار داشتن تحت مراقبت های پزشکی ، کار جمعی و گروهی سالمندان در فرهنگسراها و فعالیت مستمر آنان می تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.
افسردگی یکی از علائم شروع آلزایمر در سالمندان است بنابراین قرار داشتن تحت مراقبت های پزشکی ، کار جمعی و گروهی سالمندان در فرهنگسراها و فعالیت مستمر آنان می تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.
معصومه صالحی ، مدیرعامل انجمن آلزایمر، با تاکید بر اینکه ورزش کردن یکی از عوامل مهم پیشگیری از بروز افسردگی و ابتلا به آلزایمر است ، گفت: انجام حرکات موزون به ویژه به صورت دست جمعی در طول روز می تواند تا حد زیادی می تواند از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند.
وی اظهار داشت: باید افراد بازنشسته پس از رسیدن به این دوره ، زندگی جدیدی را آغاز کنند به گونه ای که با همسالان خود تورهای تفریحی داشته باشند. همچنین شنیدن موسیقی می تواند باعث آرامش سلول های مغزی شود.
مدیرعامل انجمن آلزایمر تصریح کرد: تغذیه سالم نظیر مصرف ویتامین های A و B مصرف سبزیجات ، غذاهای تازه به ویژه ماهی می تواند تا حد زیادی در پیشگیری از بروز آلزایمر موثر باشد.
وی با بیان اینکه در دوره سالمندی باید افراد به صورت دائم فشار خون خود را کنترل کنند و نیز روزانه در هنگام صبح و عصر ، ورزش و حرکات منظم را انجام دهند ، گفت: یادگیری زبان جدید در دوره میانسالی و سالمندی، مطالعه کتاب، حفظ کردن اشعار، شماره تلفن ها و افزایش فعالیت اجتماعی در این دوره ها می تواند تا حد زیادی از بروز آلزایمر جلوگیری کند.

پیشگیری از افتادن سالمندان

پیشگیری از افتادن سالمندان
هنگامی که یک فرد سالمند می‌افتد، ممکن است دچار آسیب‌ مرگباری شود.
هنگامی که یک فرد سالمند می‌افتد، ممکن است دچار آسیب‌ مرگباری شود.
برای ایمن نگه‌داشتن سالمندان در خانه این نکات را رعایت کنید:
▪ خانه را کاملا روشن نگاه دارید. از لامپ‌های درخشان و نور دهی از بالای سر استفاده کنید، و در تمام خانه چراغ‌‌های برای استفاده در شب کار گذارید.
▪ موکت و فرش‌ها را محکم به زمین متصل کنید، و از بالشتک‌های زیرفرشی ضدلغزش استفاده کنید.
▪ سیم‌های برق را مرتب و دور از محل رفت و آمد افراد نگه‌دارید.
▪ در حمام و پلکان‌ها میله‌های دستی نصب کنید.
▪ در آشپزخانه وسائل لازم را دم دست قرار دهید. وسائل آشپزخانه را در ارتفاع بالا نگذارید که برای برداشتن آنها نیاز به چهارپایه باشد.