خانه سالمندان اراک  (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

خانه سالمندان اراک (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

عکس . فیلم ٬گزارش ،عملکردوبازدیدها ی مردمی و.... ازفعالیت بانوان خیرانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع)ااستان مرکزی ثبت320
خانه سالمندان اراک  (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

خانه سالمندان اراک (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

عکس . فیلم ٬گزارش ،عملکردوبازدیدها ی مردمی و.... ازفعالیت بانوان خیرانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع)ااستان مرکزی ثبت320

بایدها ونبایدهای تغذیه سالمندان

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در سالمندان

۱۳۹۴/۰۳/۱۸ - ۱۱:۵۷ - کد خبر: 150686

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: در دوران سالمندی افراد به علت تغییر شرایط جسمانی باید توجه ویژه‌ای به تغذیه خود داشته باشند تا کمتر دچار مشکلات گوارشی شوند.

فرناز جزء‌دائمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تغذیه در دوران سالمندی حائز اهمیت است؛ چرا که از دست رفتن دندان‌ها، نامناسب بودن آن‌ها یا زخم لثه در این دوران بسیار متداول است. به همین علت سالخوردگان بیشتر غذاهای نرم و خرد شده مصرف می‌کنند. به دلیل اینکه اشخاص مسن قادر به جویدن گوشت، سبزی‌های خام، مغزها، دانه‌ها و برخی میوه‌ها نیستند، مبتلا به کمبود چندگانه مواد مغذی می‌شوند، به همین خاطر برای این افراد از یک رژیم غذایی نرم و مایع در حجم کم و وعده‌های متعدد استفاده می‌شود.
  
وی افزود: در دوران سالمندی معمولا التهاب مری بر اثر برگشت اسید معده یا محتویات روده به مخاط قسمت‌های پایین مری به وجود می‌آید. جهت پیشگیری از این مشکل بهتر است از مصرف غذاهای چرب و با حجم زیاد در یک وعده غذایی پرهیز کنید. از مصرف غذاهای اسیدی و با ادویه فراوان اجتناب کنید. از مصرف شکلات، الکل، نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه و نعناع و روغن‌های گیاهی گرفته ‌شده از نعناع، غذاهای خیلی شیرین مثل شربت‌های غلیظ، آب مرکبات، گوجه‌فرنگی، ادویه‌ها مثل فلفل و خردل اجتناب کنید. از خم و راست شدن هنگام صرف غذا و دمر خوابیدن بعد از صرف غذا خودداری کنید.

جزءدائمی تصریح کرد: در زمان تهوع اصراری به خوردن غذا نداشته باشید، زیرا ممکن است سبب ایجاد حالت بی‌میلی همیشگی نسبت به آن غذای خاص شود. همچنین لازم است قبل از گرسنه شدن غذا میل کنید؛ زیرا گرسنگی احساس تهوع را تشدید می‌کند. حجم غذای خود را در هر وعده کاهش داده و تعداد دفعات آن را افزایش دهید. غذا را کاملا بجوید و در طول مدت صرف غذا آرامش داشته باشید. از غذاهای سهل‌الهضم و آنچه با معده سازگار است مانند نان تست، بیسکوئیت، چوب‌شور، کلوچه، کیک، ماست، بستنی میوه‌ای، مایعات، شربت رقیق، سیب‌زمینی آب پز، برنج، ماکارونی یا رشته‌فرنگی، مرغ پوست گرفته آب پز یا کبابی، میوه‌ها، سبزی‌ها و انواع نوشیدنی‌ها استفاده کنید.

این متخصص تغذیه یادآور شد: از مصرف غذاهای چرب، خوراکی‌های بسیار شیرین مثل آب‌نبات و شکلات و شربت غلیظ، غذاهای پر ادویه و غذاهایی که رایحه تندی دارند، اجتناب کنید. از غذا خوردن در اتاق‌های فاقد تهویه، بسیار گرم یا مملو از بوی غذاهای آزاردهنده پرهیز کنید. به همراه غذا آب کمتری بنوشید. نوشیدن مایعات سبب احساس پری شکم و نفخ می‌شود. آب را به‌ آرامی و کم بنوشید. غذاها و نوشیدنی‌ها را در درجه حرارت اتاق یا سردتر میل کنید. غذاهای گرم ممکن است تهوع را تشدید کنند. بعد از صرف هر وعده‌ غذا استراحت کنید؛ زیرا فعالیت سبب آهسته شدن هضم غذا می‌شود. بهترین وضعیت برای استراحت، حالت نشسته حدود یک ساعت بعد از صرف غذاست. اگر تهوع صبحگاهی دارید قبل از برخاستن از جا، نان خشک یا بیسکوئیت میل کنید. لذا توجه به برخی نکات در این دوران برای بهتر زندگی کردن ضرورت دارد.


سلامت نیوزبایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در سالمندان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد