خانه سالمندان اراک  (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

خانه سالمندان اراک (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

عکس . فیلم ٬گزارش ،عملکردوبازدیدها ی مردمی و.... ازفعالیت بانوان خیرانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع)ااستان مرکزی ثبت320
خانه سالمندان اراک  (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

خانه سالمندان اراک (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

عکس . فیلم ٬گزارش ،عملکردوبازدیدها ی مردمی و.... ازفعالیت بانوان خیرانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع)ااستان مرکزی ثبت320

خانه سالمندان

قبل از فراموشی سری هم به این خانه بزن

گروه اجتماعی: قبل از مرگ، هزاران حادثه در کمین انسان است فرقی هم نمی‌کند چه شغل و موقعیتی داشته باشیم همانطور که بعضی بیماری‌ها پولدار و فقیر نمی‌شناسد بعضی خانه‌ها هم هر چند دوست داشتنی نیستند اما می‌توانند روزگاری خانه دوم ما شوند.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، هر انسانی خوب می‌داند فردایش قابل پیش بینی نیست و هر لحظه امکان دارد عازم دنیایی شود که هیچ تصورش را هم نمی‌کرد، این دنیای غریب آخرت نیست، بلکه خانه‌ای است که شاید روزی برای همه مردم خانه دوم شود، زندگی ماشینی و گرفتاری‌های بتنی می‌تواند هر انسانی را راهی مرکز نگهداری از بیماران آلزایمری کند.
   
الزایمر
رضا پریور، مدیرعمل انجمن آلزایمر استان مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه انجمن آلزایمر استان به پیشنهاد انجمن آلزایمر ایران در سال ۸۸  افتتاح شد گفت: استان مرکزی نسبت به استان‌های دیگر دارای نرخ جمعیتی پیر است؛ لذا چنین انجمنی لازم بود. نه فقط استان مرکزی بلکه کل کشور با معضل پیری مواجه است و اگر زمانی افتخار می‌کردیم ۲۰ میلیون جوان داریم امروز این جمعیت در حال پیر شدن است. 
الزایمر
وی ادامه داد: انجمن آلزایمر با هدف پیشگیری از این بیماری تأسیس شد. خانه سالمندان با محل نگهداری سالمندان آلزایمری خیلی تفاوت دارد، خانه سالمندان دارای بار منفی است و مردم با شنیدن نام آن یاد پیر مردان و پیر زنان مظلومی که از طرف فرزندان بی‌محبت طرد شده‌اند می‌افتند در صورتیکه در بحث سالمندان آلزایمر این موضوع صدق نمی‌کنند. اکثر خانواده‌هایی که درگیر این بیماری هستند نمی‌توانند از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند و علی‌رغم میل باطنی، بیمار را به مراکز تخصصی می‌سپارند.
پریور افزود: این انجمن از استانداری مجوز فعالیت گرفته ضمن اینکه از ۵۰ الی ۶۰  بیمار مزمن روانی هم نگهداری می‌کند، این بیماران خیلی مظلوم هستند، به هر حال فرد سالمند مدتی عمر طبیعی داشته و به دلیل سالمند بودن مورد احترام جامعه است ولی درمان جوانانی که در اوایل بزرگسالی دچار بیماری‌های مزمن می‌شوند، زمان‌بر و حتی گاهی تا پایان عمر طول می‌کشد، طبقه بالای این مرکز مختص بیماران مزمن روانی است. علاوه بر این فعالیت‌ها، بیش از ۱۲۰ زن سرپرست خانوار هم تحت پوشش این مرکز قرار دارد.
الزایمر
وی افزود: در این مرکز ۱۵ بیمار آلزایمری بستری است البته به  افراد آلزایمری که در منزل خود نگهداری می‌شوند نیز خدمات می‌دهیم، ما به افزایش بیماران مرکز افتخار نمی‌کنیم بلکه هدف ما توانمندسازی خانواده‌ها در نگهداری و مراقبت از این بیماران است. برخی از خانواده‌ها در این زمینه دچار مشکلات مالی هستند که آنها را در بحث تهیه دارو و هزینه‌های نگهداری کمک می‌کنیم.
مدیرعمل انجمن آلزایمر استان مرکزی تصریح کرد: ۸۰ درصد هزینه‌های این مرکز توسط خیرین تأمین می‌شود، هزینه نگهداری سالمندان آلزایمری و مزمن روانی بسیار سنگین است، این هزینه‌ها شامل دارو، مراقبت شبانه روزی، پزشک و... می‌شود، دولت هم به تنهایی از عهده این هزینه‌ها برنمی‌آید. در واقع با تأسیس انجمن آلزایمر کمک کار دولت هستیم و انتظار حمایت مادی هم نداریم تنها خواسته ما از دولت تسهیل‌گیری است. 
الزایمر
وی ادامه داد: تمام پرسنل این مرکز به نوعی خیر هستند، برخی از  پرسنل هم که حقوق می‌گیرند حداقل حقوق اداره کار را دریافت می‌کنند آنهم به لحاظ سختی کار. این انجمن زیر پوشش بهزیستی است و خوشبختانه ارتباط خوبی با ادارات داریم، تفاهم‌نامه‌ای با آموزش‌و پرورش بستیم که در قالب آن برخی از پرسنل آموزش‌وپرورش بخشی از حقوق خود را با رضایت کامل برای کمک به زنان سرپرست خانوار مرکز اختصاص داده‌اند، علاوه بر آن شهرداری و زیباسازی شهر هم تعامل خوبی با ما دارند. 
الزایمر
پریور افزود: تعداد بیماران این مرکز متغییر است ولی در مجموع حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر اینجا بستری هستند. ۳۰ نفر از پرسنل را بیمه کردیم و به نوعی این مرکز توانسته اشتغالزایی هم داشته باشد. مشکلات زیادی داریم، کمبود نیرو یکی از این مشکلات است نیروی ثابت طبق ساعت کاری حقوق می‌خواهد، به دلیل مشکلات مالی امکان جذب نیروی ثابت نداریم، علاوه بر آن هزینه‌های جاری مرکز مانند پول انشعاب آب و برق خیلی مهم است. ۲۵ میلیون تومان بدهی برق داریم که قسط بندی شده است. 
وی ادامه داد: دارو برای این مرکز خیلی حیاتی است چون بخش مهمی از درمان، درمان دارویی است، متأسفانه هزینه داروی این افراد بسیار بالاست و علاوه بر آن هر چیزی که عضوی از خانواده در طول روز به آن نیاز دارد اینجا نیز لازم است از لباس گرفته تا وسایل شست‌وشو و...این مرکز برای عده‌ای خانه دوم است مددجویی داریم که شش سال است در این مرکز بستری شده و کسی را ندارد یعنی خانه‌اش اینجاست.
مدیرعمل انجمن آلزایمر استان مرکزی تصریح کرد: در بحث درمان لازم است خانواده‌ها ارتباط خود را با بیماران حفظ کنند، نگهداری این بیماران سخت است اما حداقل سه روز در ماه هر خانواده می‌تواند از بیمار خود در منزل نگهداری کند. متاسفانه خانواده‌ها درگیر مشکلات خود هستند و شاید سالی یک بار هم نتوانند به بیمار خود سر بزنند. قطع ارتباط با خانواده در روند درمان هم تأثیر دارد، جایگزین خانواده‌ها همین افراد خیر و داوطلبانی هستند که در جشن‌ها از این افراد عیادت می‌کنند. بسیاری از خیرین لحظه تحویل سال را در کنار بیماران گذراندند این خیلی ارزشمند است.
وی افزود: وقتی صحبت از مراکز خیریه می‌شود برخی فکر می‌کنند حتماً باید شرایط مالی مناسبی داشته باشند تا بتوانند با این مراکز همکاری کنند بسیاری از خیرین در قالب مواد غذایی، نذورات و...کمک می‌کنند و یا در قالب خدماتی  که به صورت تخصصی و غیر تخصصی در اختیار بیماران قرار می‌دهند.
پریور ادامه داد: این مرکز در ایامی مانند تاسوعا و عاشورا پنج وعده غذا دارد اما ۲۰ روز بعد از آن در تهیه مواد غذایی با مشکل مواجه می‌شود. تا دو سال پیش صبحانه، ناهار و شام را در مرکز درست می‌کردیم اما به دلیل افزایش بیماران با مشکل مواجه هستیم.
الزایمر
مدیرعمل انجمن آلزایمر استان مرکزی تأکید کرد: از بازدید مردم از مرکز استقبال می‌کنیم دید مردم به بیماران در این بازدیدها تغییر می‌کند، اکثر این بیماران دارای تحصیلات و خانواده هستند و قبل از بیماری دارای موقعیت شغلی خوبی بودند اما شرایط زندگی آنها را به اینجا رسانده است، در بازدید از این مرکز خودبینی و غرور انسان شکسته می‌شود چراکه امکان دارد هر فردی روزی به این بیماری دچار شود.
پریور در پایان گفت: تجربه شخصی بنده این است که افرادی که برای اولین بار به این مرکز مراجعه می‌کنند وقتی خارج می‌شوند احساس آرامش خاصی دارند. با توجه به اینکه بیماران در ساعات خاصی باید دارو مصرف کنند و زمان مشخص استراحت دارند افرادی که تمایل دارند از این مرکز بازدید کنند باید با بهزیستی استان هماهنگ کنند که اتفاقاً استقبال هم می‌شود فقط بازدیدکنندگان باید حرمت بیماران را حفظ کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد