خانه سالمندان اراک  (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

خانه سالمندان اراک (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

عکس . فیلم ٬گزارش ،عملکردوبازدیدها ی مردمی و.... ازفعالیت بانوان خیرانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع)ااستان مرکزی ثبت320
خانه سالمندان اراک  (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

خانه سالمندان اراک (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

عکس . فیلم ٬گزارش ،عملکردوبازدیدها ی مردمی و.... ازفعالیت بانوان خیرانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع)ااستان مرکزی ثبت320

خدمات بهزیستی

حل مشکلات شنوایی
بیمار با مراجعه به مرکز ارائه دهنده خدمات، پس از پذیرش، معاینه و آزمایش های لازم نظیر اتوسکوپی، تمپانومتری، ادیومتری( اطفال و بزرگسالان)، OAE ( جهت غربالگری شنوایی نوزادان دارای کمتر از 3 ماه سن)، ABR( جهت ارزیابی شنوایی متمار سنین، اطفال، چند معلولیتی ها و تشخیص ضایعات تومورال) انجام شده و در صورت نیاز خدماتی نظیر ارزیابی و تجویز سمعک مناسب، قالب گیری، تعمیر سمعک و تربیت شنوایی ارائه میگردد.


چاپحل مشکل بینایی
بیمار با مراجعه به مرکز می تواند از خدمات زیر بر اساس نیاز استفاده کند.
- معاینه چشم و تشخیص و تصحیح عیوب انکساری
- تجویز لنزهای تماسی
- درمان تنبلی چشم
- تجویز وسایل کمک بینایی برای افراد کم بینا
- مشاوره بینایی( برای افراد سالم و نابینا)
- ارزیابی دید بعد و رنگ
- صدور گواهی معلولیت بینایی
- برنامه ریزی و اجرای تمرینات بینایی برای درمان آنومالیهای تطابقی و مشکلات اورژنسی و ...
شرایط و مدارک مورد نیاز:
- معرفی نامه ( جهت صدور گواهی معلولیت)
- هزینه های مربوطه
توضیحات لازم: بینایی یکی از مهمترین حس های ویژه است که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نمی باشد. لذا همواره سلامت و بهداشت چشم و سیستم بینایی مورد توجه بوده است.


چاپخدمات فیزیوتراپی
بیمار پس از مراجعه به مرکز فیزیوتراپی( بهزیستی شهرستان اقامت) و استفاده از خدمات آن مرکز می تواند گواهی معلولیت دریافت نموده و از وسایل کمک توانبخشی استفاده کند.
مدارک مورد نیاز:
- نسخه از پزشک متخصص
- عکس رادیولوژی، CTSC و یا MRI
- آزمایشات پزشکی و تخصصی
- معرفی نامه از مجتمع خدمات بهزیستی در صورتیکه فرد تحت پوشش باشد در غیر اینصورت هزینه های مربوطه طبق تعرفه دریافت می شود.
- هزینه های مربوط به درمان


چاپارائه خدمات ارتوپد فنی
خدمات این بخش از بهزیستی به معلولان جسمی حرکتی شامل موازد زیر می باشد:
مشاوره، طراحی، ساخت و تعمیر
- انواع کفش و کفی طبی
- انواع ارتزهای ستون فقرات و گردن
- انواع ارتزوپروتز اندام تحتانی
- انواع ارتزوپروتز اندام فوقانی
و صدور گواهی معلولیت می باشد.
آموزش جهت استفاده صحیح و مراقبت های لازم جهت نگهداری وسیله توسط کارشناس و تکنسین مربوطه الزامی می باشد.
باید توجه داشت که به علت هزینه های بالای ساخت وسایل نیاز به مشارکتهای مردمی و ارگانهای دیگر می باشد.
شرایط و مدارک مورد نیاز:
- نسخه پزشک متخصص یا معرفی نامه کارشناس توانبخشی
- معرفی نامه از مجتمع خدمات بهزیستی که فرد تحت پوشش می باشد( جهت افراد تحت پوشش)
- پرداخت هزینه های مربوطه


چاپارائه خدمات بهزیستی به افراد نیازمند و بی سرپرست
حمایت( مادی و معنوی) افراد و خانواده های نیازمند و بی سرپرست که دارای شرایط لازم در دستور العمل حمایت های اجتماعی داشته باشند با پرداخت ماهیانه کمک هزینه مستمر و پرداخت کمک های موردی غیر مستمر شامل: کمک هزینه برای تهیه جهیزیه و ازدواج، مسکن، تهیه لوازم ضروری زندگی، درمان، تهیه مواد غذایی و پوشاک، حمل و نقل، اردوهای زیارتی تربیتی و ورزشی، کفن و دفن و مراسم سوگواری، دادرسی و حق الوکاله، آموزش فنی و حرفه ای، کار آموزی، تحصیلی و پرداخت عیدی، کمک به افراد ابن سبیل، پرداخت کمک به خانواده های دارای فرزند سه قلو یا بیشتر، پرداخت سرمایه کار، آموزش های پیش دبستانی و سوادآموزی زنان سرپرست خانوار، بیمه خدمات درمانی مددجویان، کمک های موردی اضطراری و پیش بینی نشده، حمایت گردیده و با برنامه ریزی مدون و زمانبندی شده توسط مددکاران امور اجتماعی نسبت به اشتغال پایدار آنان به منظور خودکفایی و بازتوانی خانواده اقدام می گردد.
شرایط و مدارک مورد نیاز:
- ارائه درخواست شخصی متقاضی یا برگ معرفی از ادارات و سازمانها و تشکل های غیر دولتی
- داشتن شناسنامه ایرانی
- گواهی مبنی بر بی سرپرستی از قبیل: گواهی فوت- گواهی پزشکی، از کار افتادگی دائم یا موقت، طلاقنامه، گواهی دادگاه مبنی بر مفقودالاثر بودن یا زندانی بودن سرپرست.
- گواهی لازم مبنی بر سرباز بودن با ذکر زمان باقیمانده از محل خدمت سرپرست
- گواهی از کمیته امداد امام( ره) مبنی بر تحت پوشش نبودن در آن نهاد
- نداشتن درآمد ماهیانه بیش از 3/2 حداقل حقوق استخدام کشوری
- عدم استفاده از حقوق بازنشستگی و وظیفه وراث کشوری، لشکری، صنفی، حمایتی و غیرو

 
چاپخدمات مراکز نگهداری از سالمندان
شرایط و مدارک مورد نیاز:
- تهیه گزارش توسط مددکار
- در مدارک سلامت سالمند (گواهی پزشک)
- کارت بیمه یا دفترچه بیمه
- صورتجلسه کمیته پذیرش
- ظرفیت خالی در یکی از مراکز سالمندان


 چاپجذب مددکار روستا در جهت توانمند سازی خانواده های تحت پوشش بهزیستی در روستا
اجرا شدن طرح در مراکز بخش، دهستان، روستاهای بالای 250 خانوار، روستاهای دارای حداقل 10 خانوار تحت پوشش و روستاهایی که کمیته اجرایی استان تشخیص دهد صورت می گیرد. این خدمت شامل مددکاری روستایی در راستای قادر سازی خانواده های نیازمند تحت پوشش بوسیله افراد متخصص حرفه ای در جهت ارتقاء سطح کیفیت خدمات اجتماعی می باشد.
شرایط لازم:
مددکار روستا باید
1- دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر در یکی از رشته های: مددکاری اجتماعی، خدمات اجتماعی، روانشناسی، مطالعات خانواده، برنامه ریزی رفاه اجتماعی یا علوم تربیتی باشد.
2- حداقل دارای 23 سال سن باشد.
3- از سلامت جسم و روان که به تایید مراجع ذیصلاح رسیده است برخوردار باشد.


 بیمه زنان خانه دار
طرح بیمه اجتماعی زنان خانه دار با مشارکت دولت( سازمان بهزیستی) و زنان خانه دار در راستای فراهم نمودن تامین مناسب اقتصادی برای زمان کهولت و از کار افتادگی زنان خانه دار با پرداخت مبلغ ماهیانه 50000 ریال توسط زن خانه دار و مبلغ ماهیانه 50000 ریال توسط بیمه گذار( سازمان بهزیستی) قابلیت اجرایی پیدا   می کند.
زنان بیمه شده ای می توانند از مزایای مستمری بیمه این طرح بهره مند گردند که سن آنها حداقل به 50 سال رسیده باشد و حق بیمه را 20 سال به حساب مربوطه در بانک واریز کرده باشند.
همچنین زنان بیمه شده کمتر از 50 سال سن که کمتر از 20 سال حق بیمه پرداخت کرده باشند درصورتیکه دچار بی سرپرستی( بعلت طلاق و فوت) یا ازکارافتادگی و بیماری دائم گردند میتوانند از مزایای این طرح بهره مند گردند.
- بیمه شدگان می توانند حق السهم خود را ماهیانه یا سالیانه به حساب مشترک سپرده بلند مدت در بانک عامل واریز نمایند.
- سازمان بهزیستی علاوه بر اینکه حق السهم دولت را به حساب مشترک واریز خواهد نمود، حق السهم بیمه زنان بی سرپرست نیازمند را هم به نمایندگی از طرف آنها واریز خواهد نمود.
- اشخاص خیر و نیکوکار و مؤسسات خیریه و غیر دولتی مجازند تمام یا قسمتی از حق السهم مقرر شده برای بیمه زنان خانه دار را تامین و واریز نمایند. همچنین مجازند که علاوه بر حق السهم مقرر شده، مبالغ اضافی دیگری بابت کمک به تامین اعتبار مورد نیاز مستمری زنان بیمه شده به حسابهای مذکور پرداخت نمایند.
- در صورت انصراف زن بیمه شده در هر زمان سازمان بهزیستی کل مبلغ پرداختی زن بیمه شده و سود متعلقه را ظرف مدت یک ماه به وی مسترد خواهد نمود.
شرایط و مدارک مورد نیاز:
1- خانه دار بودن زن متقاضی
2- دانش آموز و دانشجو نبودن زن متقاضی
3- زن متقاضی نباید در سازمانها و واحدهای اداری، صنفی یا تولیدی، خدماتی( آموزشی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، توانبخشی، بهداشتی، درمانی) شاغل بوده و مشمول قانون استخدام کشوری، تامین اجتماعی، نظام صنفی و ضوابط استخدامی خاص باشد.
4- نداشتن کمتر از 20 سال و بیشتر از 60 سال سن
5- اعلام آمادگی جهت پذیرش شرایط اعلام شده از سوی بهزیستی و انعقاد قرارداد لازم با بهزیستی
6- عدم دریافت حقوق و مزایای بازنشستگی از صندوقهای بازنشستگی کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و صندوقهای خاص

چاپپرداخت حق بیمه سهم کارگر معلول به کارفرما
یکی از مواردی که در اشتغال معلولین سهم بسزایی دارد پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به کارفرمایانی است که معلولین را در کارگاههای خود به کار می گیرند. بدین شکل که کارفرما با مراجعه به مجتمعی که توانخواه مورد نظر پرونده دارد درخواست حق بیمه سهم کارفرما می نماید.
مدارک مورد نیاز:
- گزارش مددکاری از توانخواه
- تهیه گزارش از محل کار توانخواه
- برگه های پرداختی به بیمه که دلالت بر بیمه نمودن توانخواه توسط کارفرما داشته باشد

استفاده از خدمات حقوقی سازمان بهزیستی
مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی که مشکلات حقوقی و قضایی دارند می توانند با همراه داشتن معرفی نامه از مجتمع تحت پوشش جهت مشاوره حقوقی و ارائه راهکارهای قانونی به واحد حقوقی سازمان مراجعه نمایند.
برای این افراد در صورت امکان لوایح و دادخواستها و شکایتهای مربوطه تنظیم و در موارد استثناء پرونده های مطروح در دادگاه از طریق این واحد پیگیری خواهد شد.
مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی که دارای مشکلات حقوقی و قضایی می باشند در صورت تمایل میتوانند با همراه داشتن معرفی نامه از مجتمع تحت پوشش مشاوره حقوقی و ارائه راهکارهای قانونی به واحد حقوقی سازمان مراجعه نمایند و در صورت امکان لوایح ودادخواستها و شکایت های مربوط به مراجعین تنظیم و در موارد استثناء به پرونده های مددجویان که مطروح در دادگاه است از طریق واحد حقوقی، در دادگاه پیگیری خواهد شد.


اخذ موافقت اصولی و پروانه فعالیت مراکز خصوصی
اخذ موافقت اصولی و اخذ پروانه فعالیت موسسات غیر دولتی و خیریه که در راستای اهداف سازمان بهزیستی کشور فعالیت می نمایند مانند مراکز درمان و بازتوانی معتادین، خانه سلامت دختران و زنان، مراکز توانبخشی و درمان بیماران روانی مزمن، نگهداری و آموزش کودکان پیش دبستانی، نگهداری شبانه روزی کودکان بی سرپرست و خیابانی، ارائه خدمات به دختران و زنان آسیب دیده اجتماعی، ارائه خدمات به مددجویان و نیازمندان بی بضاعت، ارائه خدمات مشاوره، نگهداری معلولین، حرفه آموزی معلولین، توانبخشی و نگهداری سالمندان، خدمات مشاوره ژنتیک به متقاضیان، کمک به مددجویان نیازمند در قالب تاسیس انجمن و موسسات غیر دولتی و خیریه و مجتمع های مراکز خدمات بهزیستی توسط کمیسیون عالی صدور پروانه ها و کمیسیون استانی صدور پروانه ها صورت می گیرد.
شرایط و مدارک مورد نیاز:
- شرایط موسس:
1- اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان رسمی تصریح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
3- عدم سوء پیشینه کیفری( برای کارمندان رسمی و پیمانی الزامی نیست)
4- عدم اعتیاد به مواد مخدر
5- تصویر کارت پایان خدمت ( در مورد آقایان)
6- دارا بودن حداقل 25 سال سن
مدارک لازم جهت صدور موافقت اصولی مراکز خصوصی
1- فرم تکمیل شده درخواست موافقت اصولی( فرم شماره 1)
2- تصویر کلیه صفحات شناسنامه
3- گواهی عدم سوء پیشینه کیفری( برای کارمندان رسمی و پیمانی الزامی نیست)
4- گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
5-  تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت ازخدمت( در مورد آقایان)
6- تصویر آخرین مدرک تحصیلی
7- تصویر اساسنامه برای موسسات حقوقی همراه با اصل آن که به تایید سازمان بهزیستی استان رسیده باشد.
8- تصویر آگهی تاسیس مؤسسه یا شرکت و ... چاپ در روزنامه رسمی به همراه آخرین تغییرات آن
9- 6 قطعه عکس 4×3
مدارک لازم جهت صدور پروانه فعالیت مراکز خصوصی
1- تصویر موافقت اصولی
2- احراز کلیه شرایط تاسیس مرکز از نظر ساختمانی و تجهیزاتی
3- ارائه تاییدیه های بهداشتی و ترافیکی مربوطه
4- معرفی مدیر مسئول یا مسئول فنی مرکز و مدارک مربوط به وی
5- تامین و معرفی نیروی انسانی مورد نیاز
6- گزارش کارشناس ناظر تخصصی معاونت مربوطه
7- صورتجلسه کمیته نظارت تخصصی استان


جذب مشارکت خیرین جهت حمایت از نیازمندان در امور وقف خاص
خیرین و نیکوکاران که قصد وقف مایملک خود را دارند می توانند با مراجعه به مراکز یا ادارات بهزیستی شهرستانهای تابعه استان هماهنگی لازم را انجام داده و در دفتر خانه اسناد رسمی درآمد حاصله از مورد وقف را برای منظور خاصی جهت مورد هدف بهزیستی تعیین کرده و متولی امور و پیگیری آن را به عهده سازمان بهزیستی بگذارند.  

چاپچگونگی مشارکت در امور بهزیستی
همه ما آگاهیم که اگر در اموری مشارکت نداشته باشند آن امر ناقص و به دور از پویایی خواهد بود تقبل ارائه بخشی از خدمات اجتماعی از سر میل و رغبت و قصد قربه الی ا... آرزوی قلبی خیلی از افراد می باشد. مشارکت در این خدمات بسیار متنوع است و تمام افراد اعم از حقیقی یا حقوقی بنا به تخصص، توانایی و علاقه خود میتوانند در این امر مهم شرکت کنند.
زمینه مشارکت در موارد زیر:
- تاسیس مهد کودک
- مراکز نگهداری شبانه روزی کودکان بی سرپرست و خیابانی
- خانه سلامت دختران و زنان
- کلینیک و اورژانس های مددکاران اجتماعی
- مراکز خدمات مشاوره اجتماعی
- مراکز توانبخشی معلولین
- مراکز حرفه آموزی معلولین
- مراکز توانبخشی و نگهداری شبانه روزی سالمندان
- مراکز توانبخشی و مراقبت از سالمندان در منزل
- مراکز توانبخشی و درمان بیماران روانی مزمن
- مراکز خدمات مشاوره ژنتیک
- مراکز درمانی و بازتوانی معتادین
- انجمن ها و موسسات غیر دولتی و خیریه ای در راستای اهداف سازمان بهزیستی


اهدا کمک نقدی و غیر نقدی به جامعه هدف بهزیستی
جلب و جذب کمکهای نقدی و غیر نقدی و خدمات مردمی به منظور ساماندهی و هدایت و بر اساس نیت اهدا کننده توسط سازمان بهزیستی انجام میشود.
- تامین معیشت کودکان بی سرپناه و بی سرپرست
- کمک به امر تحصیل فرزندان و کودکان یتیم تحت پوشش
- کمک به تهیه جهیزیه فرزندان و دختران تحت پوشش
- کمک به استقلال و توانمند سازی زنان و دختران بی سرپرست
- کمک به تامین مسکن و مناسب سازی منزل مددجویان، معلولین و نیازمندان
- کمک به تامین درمان و بیمه درمان مددجویان، معلولین و نیازمندان
- کمک مالی برای نگهداری از کودکان دارای معلولیت ذهنی، نابینایان، ناشنوایان، معلولین جسمی- حرکتی، سالمندان، افراد مبتلا به بیماریهای صعب العلاج و بیماران روانی مزمن، آسیب دیدگان اجتماعی، آسیب دیدگان حوادث طبیعی که نیازمندی آنان مورد تایید باشد.
- کمک به امر پیشگیری از معلولیتها و آسیب های اجتماعی خانواده های جمعیت مورد هدف
- کمک به بیمه اجتماعی نیازمندان
افراد نیکوکار کمکهای غیر نقدی خود را با هماهنگی مددکاران واحدهای خدمات بهزیستی و موسسات خیریه مستقیماً به دست مددجویان می رسانند و می توانند کمکهای نقدی و ریالی را با واریز به حساب 9/ 5003 بانک ملت شعبه فاطمیه یزد قابل پرداخت در سراسر کشور، به یاری نیازمندان یزدی با هدف خاص و یا عام واریز نمایند.


صدور مجوز مراکز مشاوره، خانه‌های سلامت روان محلی و مراکز تخصصی مشاوره
 افراد متقاضی مجوز مراکز مشاوره عمومی، تخصصی و خانه‌های سلامت روان محلی می‌توانند به معاونت پیشگیری بهزیستی استان مراجعه کنند و پس از بررسی صلاحیت، مجوز مراکز مشاوره در سه سطح خانه‌های سلامت روان ـ مراکز مشاوره عمومی و مراکز مشاوره تخصصی صادر می‌شود.  شایان ذکر است مراکز مشاوره تخصصی و خانه‌های سلامت روان محلی برای اولین بار در سال گذشته، اجازه تأسیس یافتند. همچنین خانه‌های سلامت روان محلی در مناطقی با جمعیت زیر 000/200 نفر و مناطق محروم توسط فارغ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی بالینی ـ عمومی و مشاوره تأسیس می‌گردند. کلیه این مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی می‌باشند
                                                  منبع :سایت بهزیستی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد