خانه سالمندان اراک  (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

خانه سالمندان اراک (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

عکس . فیلم ٬گزارش ،عملکردوبازدیدها ی مردمی و.... ازفعالیت بانوان خیرانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع)ااستان مرکزی ثبت320
خانه سالمندان اراک  (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

خانه سالمندان اراک (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

عکس . فیلم ٬گزارش ،عملکردوبازدیدها ی مردمی و.... ازفعالیت بانوان خیرانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع)ااستان مرکزی ثبت320

اختلالات شنوایی و کاشت حلزون شنوایی

با توجه به آمارهای موجود، تخمین زده می‌شود، حدود 10 درصد از جمعیت بیش از 70 میلیونی کشور را معلولان تشکیل می‌دهند که از این تعداد 2/16 درصد یعنی 470 هزار نفر را جمعیت معلولان دارای اختلالات شنوایی و گفتاری تشکیل می‌‌دهند در عین حال آمارهای دیگر نیز حاکی است، از هر یک‌هزار کودک متولد شده در ایران بین پنج تا شش کودک دچار اختلال شنوایی می‌شوند.

تاکنون فقط 130 هزار معلول ناشنوای عمیق در کشور شناسایی شده که تنها 73 هزار نفر از آن‌ها تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

در حالی که بهترین زمان تشخیص شنوایی 48 ساعت پس از تولد ذکر می‌شود در حال حاضر به استثنای نوزادانی که در مراکز خصوصی غربال می‌شوند، تنها هشت درصد از موالید ایران تحت پوشش غربال شنوایی بهزیستی قرار می‌گیرند.

به اعتقاد دکتر نوپرست ـ مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باید کار غربالگری شنوایی را انجام دهد، اما تاکنون با توجه به مکاتبات بسیار با این وزارتخانه، همکاری‌های لازم انجام نشده است.

از سویی دیگر، بیشترین درصد ابتلا به کم شنوایی در میان فرزندان خانواده‌هایی که سابقه کم شنوایی، ابتلا نوزاد به زردی و سرخچه و بیماری مادر در زمان بارداری وجود دارد، همچنین شایعترین اختلالات شنوایی اکتسابی بوده و بر اثر عفونت‌های گوشی و یا عوارض ایجاد شده از طریق مصرف داروها، به وجود می‌آید.

همزمان با اعلام بودجه اختصاصی به وزارت رفاه و تامین اجتماعی از محل بند «ب» تبصره 15 خبرهای خوشی از زبان وزیر رفاه و تامین اجتماعی درباره اختصاص 5/4 میلیارد تومان برای عمل جراحی کاشت حلزون ناشنوایان شنیده شد. اختصاص چنین ردیفی، خبر خوشی برای خانواده‌ها بود، چرا که گفته می‌شود هر عمل کاشت حلزون برای هر خانواده بیش از 20 میلیون تومان هزینه در بر دارد.

چندی پس از اعلام این خبر نیز ابوالحسن فقیه ـ رییس سازمان بهزیستی ـ از اختصاص این ردیف بودجه‌ای به سازمان متبوعش خبر داده و گفته بود: با کمک وزارت رفاه و تامین اجتماعی، سهم هر خانواده نیازمند برای انجام عمل جراحی کاشت حلزون به حدود شش میلیون تومان می‌رسد.

پس از چندی در نیمه اول آذر ماه امسال برای عملیاتی شدن این اعتبار، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان بهزیستی و هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران منعقد شد، تا بدین ترتیب وظیفه کاشت حلزون شنوایی توسط بهزیستی به این هیات سپرده شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
سهراب جمعه 19 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 07:33 ب.ظ http://sohrabkhani.blogfa.com

وبلاگ خوبی دارین موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد