خانه سالمندان اراک  (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

خانه سالمندان اراک (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

عکس . فیلم ٬گزارش ،عملکردوبازدیدها ی مردمی و.... ازفعالیت بانوان خیرانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع)ااستان مرکزی ثبت320
خانه سالمندان اراک  (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

خانه سالمندان اراک (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

عکس . فیلم ٬گزارش ،عملکردوبازدیدها ی مردمی و.... ازفعالیت بانوان خیرانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع)ااستان مرکزی ثبت320

گزارشی کوتاه از بوجود آمدن موسسه خیریه سالمندان اراک

گزارشی کوتاه از بوجود آمدن موسسه خیریه

 سالمندان و وضعیت فعلی

افزایش متوسط طول عمر در سالیان گذشته موجب رشد چشمگیر جمعیت افراد بالای 65 سال در جهان شده است. در حالی که میزان رشدجمعیت جهان در دهه گذشته سالانه در حدود 75/1% بوده، میزان رشد جمعیت سالمندان بالای 65 سال هر ساله 5/2% بوده است.
در

گزارشی کوتاه از بوجود آمدن موسسه خیریه

 سالمندان و وضعیت فعلی

افزایش متوسط طول عمر در سالیان گذشته موجب رشد چشمگیر جمعیت افراد بالای 65 سال در جهان شده است. در حالی که میزان رشدجمعیت جهان در دهه گذشته سالانه در حدود 75/1% بوده، میزان رشد جمعیت سالمندان بالای 65 سال هر ساله 5/2% بوده است.
در ایران نیز در فاصله کمتر از پنج بار سرشماری از سال 1335 تا 1375 نسبت رشد جمعیت سالمندان از 3% به 6/6% یعنی بیش از دو برابر رسیده است.
بالا رفتن سن یک پدیده کاملاً طبیعی و حیاتی است،‌دورانی که در آن، نیازهای روحی و جسمی خاص خود، وجود دارد و عدم پاسخگویی و تأمین این نیازها می‌تواند مسائل و مشکلات خاص خود را اعم از اجتماعی،‌ خانوادگی و حتی بیماری‌ها را به دنبال داشته باشد.
به رغم تمامی این‌گونه تلاش‌ها حتی در کشورهای پیشرفته و مدرن، کسری از این جمعیت سالمندی وجود دارند که به دلیل آسیب‌های مختلف، نیازمندند تا جهت تأمین نیازهای شخصی، تأمین امنیت و احتیاجات جسمانی در مراکزی که بدین منظور تجهیز و مناسب‌سازی شده‌اند نگهد‌اری شوند.
در ایران نیز رشد چشمگیر کمی تعداد مراکز نگهداری شبانه‌روزی سالمندان در سالیان گذشته حاکی و مؤید این نکته است.
خوشبختانه دید مثبت و واقع‌گرایانه‌ای که در چند سال گذشته در وزارت بهداشت و خصوصاً سازمان بهزیستی به عنوان سرپرست اصلی این امر ایجاد و باعث شده است که تعداد مراکز توانبخشی و نگهداری سالمندان در همین مدت رشد بسیار چشمگیر و قابل توجهی داشته باشد.

فردی که پدر یامادر معلول خود را به ناچار به دلیل بسیاری از مشکلات اشاره شده و یا به دلیل محدود بودن مواردی که به آن اشاره شده به این گونه مراکز می‌سپارند و یا حتی فردی که به دلیل عدم تشکیل خانواده فرزندی را اصلاً ندارد که بخواهد در این گونه شرایط خاص از وی نگهداری نماید، (تازه اگر آن فرزند بتواند)، و یا فردی که به دلایل مختلف فرزندان خود را در شرایط زندگی در کشوری دیگر می‌بیند و به ناچار به اینگونه مراکز مراجعه نموده است چگونه می‌تواند مورد حمایت‌های، معنوی و مادی قرار دهیم. به این فکر کنیم، برنامه‌ریزی کنیم و با این واقعیت، منطقی برخورد کنیم. آینده بسیار زودتر از آنچه که تصور می‌کنید به سراغمان خواهد آمد.


موسسه خیریه سالمندان استان مرکزی یکی از نهادهای درمانی  است که در روستای ابراهیم آباد بنا شده وزیر نظر اداره کل بهزیستی استان مرکزی است.

این آسایشگاه در سال 1380 به همت دکتر  سید حسن الحسینی وورثه مرحوم سید تقی در منزل پدری  خود که وقف این امر خیر نمودند ، فعالیت خود را با حمایت جمعی از خیرین ومسئولین محلی واستانی آغاز کرد. محلی که در ابتدا از فضایی کوچک و محدود استفاده می شد، با 5نفر سالمند  کار خود را شروع وبا  کمک افراد خیر پی ریزی یک ساختمان عظیم ومدرن را نمودند که  که در سال گذشته توسط مردم خیر ونیکوکار ساخته ودر تابستان ۸۶ (روز پدر )مورد بهره برداری قرار گرفت هم اکنون با ۷۱سالمند در انجام خدمات دهی به سالمندان نیازمند استفاده می شود  اینشاءالله با همت نیکوکاران عزیز قرار است که مرکز ویژه خانمها هم در کنار مرکز مردان ومرکز روزانه در اراک راه اندازی شود

کمک های مردمی وخیرینی که خودشان با حضور در مرکز ما را در هر چه بهتر اداره کردن  این مرکز یاری می دهند وهیات امنا وهیات مدیره واعضای فعال ودلسوز انجمن بانوان نیکوکارکه فی سبیل الله وقت می گذارند از ارکان اصلی موفقیت ما بوده است.

 دکتر یاوری ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ،دکتر علیمحمدی ریاست بهداشت شهرستان اراک ،صادقی مدیریت امور اداری بهداشت اراک  ،کارکنان درمانگاه ابراهیم آباد وخصوصا  دکتر مرادی ومدیذیت بیمارستانهای امیرکبیر وولی عصر (عج)که در انجام کارهای پزشکی ورسیدگی به این عزیزان وعملهای چشم و.. واقعا در این مدت سنگ تمام گذاشته اند.

. در طی این4 سال فعالیت ، این مکان همچنان به صورت غیر انتفاعی باقی مانده است و با کمکهای مردمی اداره میشود.

بخشهای دیگر موسسه

توان بخشی :  ۴دستگاه فیزیوتراپی خریده شده مثل صنذلی کوادور-استی مولاتور وچراغ آی آر ود یک دوچرخه ثابت توسط یکی از  خیرین بزودی مرکز توان بخشی راه اندازی خواهد شد،فعلا با ایجاد 5 ایستگاه ورزشی که از داخل آسایشگاه شروع و به پیاده روی دور باغچه مرکز ودر نهایت به سرد کردن وریکاوری ختم می شود کار درمانی را انجام می دهیم.

بخش فرهنگی : کتابخانه کوچکی فعلا در قسمت اداری بوجود آورده ایم که امید است با حمایت ادارات وسازمانهای فرهنگی وسعت پیدا کند. نمایش فیلم وپخش موسیقی از دیگر کارهای فرهنگی است که هر روز انجام می گیرد و وقت خالی سالمندان را پر می کند

بخش درمانی : اتاقی برای افراد بد حال در نظر گرفته شده که مراقبت ویژه از آنها انجام شود وهفته ای ۳ روز هم دکتر از کلیه سالمندان دیدن ودستورات لازم را برای مراقبت به مدد یاران می دهند.وآنهایی هم که نیاز به درمان یا عمل دارند به بیمارستان اعزام می کنیم.

 

درمانگاه ابراهیم آباد: درمانگاه ابراهیم آبادبا ارائه خدمات کلینیکی و پارا کلینیکی مانند: پزشک داخلی، ارتوپدی دندانپزشکی، آزمایشگاه و داروخانه در خدمت ساکنان روستا وسالمندان و تمام افراد ساکن در منطقه است..


امکانات ورزشی : مابا در نظر گرفتن وضعیت جسمی و روحی مددجویان خود امکانات ورزشی مختلفی را در رده‌های مختلف گردآوری کرده ایم علاوه بر ورزش صبح گاهی همگانی، ، دو و میدانی، شطرنج و سایر رشته‌های ورزشی نیز انجام می دهیم که توسط مربی واجد شرایط از دبیران بازنشسته آموزش وپرورش  و به طور رسمی و برنامه ریزی شده انجام میشوند.

سایر امکانات : شهرداری اراک قرار شده محوطه موسسه را با ایجاد آبنما وپارکی کوچک وتاب و..هر چه سریعتر ایجاد نماید.

 

مابرای تامین نیازهای مددجویان و کارکنان خود دارای یک رختشوی خانه و آشپز خانه بزرگ هستیم که تازه توسط خیرین ساخته شده ومورد بهره برداری قرار گرفته است.

از دیگر امکانات ما دوسردخانه بزرگ برای انبار مواد غذایی خشک برای نگهداری مواد غذایی است که به تازگی ساخته شده وجای یخچالهای قدیمی را گرفته و همینطور سرویسهای بهداشتی است.دیگر ی آشپزخانه مجهزی است که در این آشپزخانه علاوه بر خوراک روزانه ساکنان و کارمندان، روزانه گاهی غذای رژیمی برای بیماران خاص نیز آماده میشودود زیر آشپزخانه رختشویخانه بزرگی نیز ساخته شده که شامل ۲اتاق  یکی برای اتو لباسها ویکی برای انبار لباسها ساخته شده که ۵ ماشین کوچک لباسشویی ویک ماشین بزرگ لباسشویی ویک اتو کلاو برای استریلیزه کردن وسایل پزشکی به قیمت ۲۱ میلیون خریداری شده است.

بخش اداری: بنای اداری در جلو ساختمان و شامل دفتر، دبیرخانه، سالن  ملاقات -انبار    است،

ودفتری نیز در اراک در خیابان شهید بهشتی جنب امامزاده داریم که برای ارتباط بامردم وگرفتن کمکهای آنها اعضای انجمن بانوان نیکوکار موسسه مستقر هستند.

 

منابع مالی

منابع مالی موسسه خیریه سالمندان ، بنا بر اطلاعات موجود ، از این قرار است :

کمکهای مستمر افراد خیر (نقدی و غیر نقدی) - کمکهای مستمر هیات امنا و هیات مدیره - کمکهای مستمر انجمن بانوان نیکوکار -کمکهای مالی  ویارانه ای بهزیستی - تامین غذای یک یا چند وعده غذای مدد جویان توسط افراد خیر – کمک سازمانها ونهادهاوکارخانجات

این موسسه به صورت هیات امنایی وهیات مدیره ای اداره میشود.

اعضای هیات امناء:

دکتر سید حسن الحسینی-حجت الاسلام سید موسی میری-مصطفی نظری-حسن قربانی-سید محسن الحسینی-عزت الله قناتی-- -کامران مولایی-رویا حسن زاده-ابوالقاسم مرادی- -محمود زارعی-حسن نظری-خانم آقاخانی-حجت الاسلام سید تقی میری-محمد کاشانی

اعضای هیات مدیره:حجت الاسلام سید موسی میری-ابوالقاسم مرادی---سید محسن الحسینی-مصطفی نظری-رویاحسن زاده- دکترسید حسن الحسینی-محمود زارعی وعزت الله قناتی

کارکنان موسسه:محمود زارعی(مدیر عامل ) دکترپروانه صفی خانی  (مسئول فنی ) اعظم صادقی (مددکارومدیرداخلی) .(کارشناس تغذیه )زهره شهبازی (پرستار)سمیه شیرین آبادی (روانشناس)ماری فلاح (خیاط) زهرا صمصامی (بهداشتیار)احمدنظری (تاسیسات ) مجید نظری(انباردار) مراقثین :مهدی مرادی-مرتضی ابراهیم آبادی(مسئولین شیفتها)محمدرضا کریمی-حمید نباتی-حسین زمانی-سید  سجاداحمدی ومجتبی صالحی- زهرا توکلی(آشپز) و مرضیه عابدی(خدمتگزار)

اعضای انجمن بانوان نیکوکار:

خانمها:پرهیزکار-نظری-مرادی-ویسمه-صالحی-حکمت-شکرالله زاده -بدخشان واحمدی

نظرات 1 + ارسال نظر
احسان جمعه 3 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 09:50 ب.ظ http://oghorbekheir.blogfa.com/

با سلام و خسته نباشید
وبلاگ شما رو اد کردم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد