سالمندی، جزئی جدایی ناپذیر از زندگی هر فرد است. برخی از سالمندان حتی در ۹۰ سالگی زندگی مستقلی دارند اما برخی دیگر با آنکه در سنین ۶۰ یا ۷۰ سالگی به سر می برند، به کمک بیشتر اطرافیان برای داشتن یک زندگی راحت نیازمندند...

  

در سالمندان این هفته سعی می کنیم نشانه هایی را معرفی کنیم که در صورت بروز آنها در بستگان سالمند تان، ممکن است لازم باشد از خدمات حرفه ای آسایشگاه سالمندان یا مراکز روزانه ای که افراد متبحری برای مراقبت از سالمندان دارند، کمک بگیرید چون گاهی به دلایل مختلف نمی توانید برای ساعت های طولانی در کنار آنها باشید.

سالمند مبتلا به شکستگی استخوان

سالم ترین افراد هم ممکن است در معرض حوادثی مانند لغزیدن یا سقوط قرار بگیرند اما سالمندان بیش از سایرین در معرض این حادثه و شکستگی استخوان هستند. این مساله ناشی از تحلیل پیشرونده توده استخوانی در آنهاست.

یک فرد سالمند که از جنبه های دیگر کاملا سالم به نظر می رسد (گرچه تا حدی نحیف است)، ممکن است دچار آسیبی شود که به مراقبت مداوم برای رفع این آسیب نیازمند باشد. پس شکستگی استخوان یکی از موارد نیاز سالمند به مراقب است.

سالمند مبتلا به آلزایمر و زوال عقل

این بیماری حافظه، قضاوت و درک را مختل می کند. با گذشت زمان، کسانی که به آلزایمر مبتلا هستند، ممکن است توانایی در صحبت و راه رفتن را از دست بدهند. این بیماری سیر پیشرونده ای دارد. محققان در حال پیشرفت برای دستیابی به پیدا کردن درمان های جدید برای به تاخیر انداختن آن هستند. در مراحل ابتدایی ممکن است فرد در پردازش اطلاعات، به یاد آوردن موارد یا وظایف ساده و همچنین تمرکز دچار اشکال شود. هرچند گاهی ممکن است برخی افراد در سنین ۴۰ ۳۰ سالگی به خیال خود دچار نشانه های اولیه آلزایمر شوند ولی معمولا این عارضه بیشتر در افراد سالمند دیده می شود. این افراد گرچه هنوز در اغلب اوقات می توانند از خودشان مراقبت کنند ولی با گذر ماه ها و سال ها توانایی آنها برای زندگی مستقل کاهش پیدا می کند. حتی در مراحل ابتدایی بیماری، یک وقفه آنی در روند تفکر حین رانندگی یا راه رفتن اطراف خانه یا مصرف برخی داروها، ممکن است باعث نتایج مصیبت باری شود. بسیاری از خانواده ها، بستگان مبتلا به آلزایمرشان را همراه خود در خانه نگه می دارند اما معمولا مشکلات مراقبت از بیماران مبتلا به این ناراحتی به تدریج افزایش می یابد و درست زمانی که فکر می کنید شرایط لازم را برای کنارآمدن با ناتوانایی های او فراهم کرده اید، نیازهای تازه ای سر برمی آورند. بهتر است از افراد حرفه ای در آسایشگاه های مراقبت سالمندان که برای کمک به افراد مبتلا به آلزایمر تعلیم دیده اند یا پرستاران آموزش دیده در این زمینه برای مراقبت از پدر یا مادر سالمندتان کمک بگیرید.

سالمند مبتلا به ناتوانی جسمی

تشخیص اینکه فردی به چه میزان نیاز به مراقبت دارد فراتر از حدی است که بخواهید تصور کنید. هرچند برخی از بیماری ها مانند دیابت را پیش از آنکه به مراقبت حرفه ای نیاز پیدا کند، برای مدت طولانی می توان در خانه کنترل کرد ولی بیماری هایی مانند پارکینسون یا نارسایی کلیه که در سالمندان شایع هستند به مراقبت مداومی نیاز دارند که اعضای خانواده نمی توانند به سادگی از عهده آن بربیایند. دیابت پیشرفته اغلب روی بینایی تاثیر می گذارد و باعث می شود انجام کارهای روزانه برای فرد خطرناک شود. اختلال بینایی همچنین فرد سالمند را در معرض اشتباهاتی مانند مصرف داروها یا خطر سقوط قرار می دهد.

سالمند مبتلا به افسردگی

بی توجهی به بهداشت شخصی (چه به دلیل پیری باشد، چه زوال عقل)، ممکن است نشانه ای از این باشد که سالمند باید به یک مرکز مراقبت منتقل شود. مشکل در بی اختیاری ادرار، نیاز به کمک برای تعویض لباس ها و... همه این مشکلات اغلب با احساس افسردگی در فرد همراه است. افسردگی نه تنها باعث می شود چشم انداز فرد از آینده تیره و تار شود، بلکه آثار زیانباری هم بر سیستم ایمنی او به جای می گذارد و وی را مستعد ابتلا به بیماری های جسمی بیشتری می کند. اگر متوجه شدید که عضو سالمندی از خانواده تان دیگر نمی تواند (یا به ظاهر نمی تواند) حداقل مراقبت های لازم از خود را داشته باشد و در حفظ ارتباطات و معاشرت دچار مشکل شده، ممکن است مراقبت، توجه و کمک از مراکز مراقبت حرفه ای از سالمندان به نفعش باشد.

... و موارد دیگر

در تمام دنیا خانواده ها، درصدد رفع نیازها و نگهداری از کودکان و والدین مسنشان هستند اما ممکن است خانواده ای به نقطه ای برسد که توانایی مالی و وقت لازم برای مراقبت از والد مسن خود را نداشته باشد. واقعیت این است که گاهی شرایط به گونه ای است که آسایشگاه ها محیطی ایمن تر و سالم تر از خانواده برای مراقبت از سالمندان هستند و پرستاران آموزش دیده و حرفه ای می توانند مراقبت بیشتری از آنها داشته باشند.

گاهی اطرافیان و بستگان با اینکه از فرد سالمند که نیازمند مراقبت بیش ازحد است، نگهداری می کنند ولی نه تنها کیفیت مراقبتشان کمتر از مراقبت انجام شده به وسیله یک فرد حرفه ای است، بلکه مجبور هستند شغل تمام وقت خود را به خاطر این کار تمام وقت که بدون مزایا و حقوق است، کنار بگذارند.

علاوه بر این، فشار ناشی از فراهم کردن شرایط لازم برای مراقبت از سالمندان، ممکن است سلامت عاطفی سالمندان و اطرافیان را هم دچار اختلال کند. بنابراین پیش از اینکه به چنین وضعیتی برسید، فرستادن سالمندان را به آسایشگاه که نیازمند مراقبت بیش ازحد است، در نظر بگیرید.

ترجمه: امیرعلی حبیب‌پور

منبع: HowSufftWorks