خانه سالمندان اراک  (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

خانه سالمندان اراک (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

عکس . فیلم ٬گزارش ،عملکردوبازدیدها ی مردمی و.... ازفعالیت بانوان خیرانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع)ااستان مرکزی ثبت320
خانه سالمندان اراک  (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

خانه سالمندان اراک (آلزایمری استان مرکزی (alzheimer-arak)

عکس . فیلم ٬گزارش ،عملکردوبازدیدها ی مردمی و.... ازفعالیت بانوان خیرانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع)ااستان مرکزی ثبت320

143هزارسالمنداستان مرکزی درسرشماری 95

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان: ۱۴۳هزار نفر سالمند در استان زندگی می کنند سرمایه گذار کلینیک توانبخشی سالمندان بخش دولتی نبوده است

  • photo_2016-11-30_20-05-15photo_2016-11-30_20-05-15

    گروه جامعه، ریحانه قاسمی

     

    پدیده سالمندی، روندی طبیعی است که با گذر زمان روی جسم و روح افراد تأثیر می گذارد و فرد را با بیماری های جسمی، مشکلات روحی رو به رو کرده و نیازمند حمایت از سوی جامعه می کند. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، سن سالمندی از ۶۰ سال شروع می شود که البته به دلیل کاهش موالید، جمعیت جهان با سرعتی فزاینده به سمت سالمندی درحال حرکت است. طبق آخرین اخبار، تعداد سالمندان کشور هشت و دو دهم درصد است که در استان این آمار به ۱۰ و ۲۹ دهم درصد رسیده است. درصدی که طبق آمار شورای ساماندهی سالمندان استان، ۱۴۳ هزار سالمند را شامل می شود و استان مرکزی را در ردیف دومین استان پیر کشور قرار می دهد.

    آماری که مؤسسه جامع خیریه سالمندان استان را به فکر راه اندازی کلینیک درمانی-توانبخشیِ طبِ سالمندان انداخت. این کلینیک که بناست کلیه خدمات درمانی-توانبخشی، مراقبتی و آموزشی سالمندان را بر عهده داشته باشد، سالمندان از رفت و آمدهای بیهوده در سطح شهر و دغدغه هایی که ممکن است این رفت و آمدها برای آن ها در پی داشته باشد، بی نیاز می کند. و موسسه جامع خیریه سالمندان استان با تهیه زمینی از طریق منابع مالی خیرین، در صدد تحقق این طرح برآمد. کلینیکی که ساخت و تجهیز آن به گفته کارشناسان امر حدود ۱۰ میلیاد تومان هزینه در بر خواهد داشت و با توجه به اهمیت این طرح و ضرورت تحقق آن برای استان در سفر هیئت دولت به استان کلنگ زنی شد.  گرچه به نظر می رسید کلنگ زنی در ایام سفر هیئت دولت به استان، این پروژه را مشمول استفاده از اعتبارات دولتی سفر کند، اما رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی معتقد است به خاطر اهمیت و مخاطبان ویژه آن در سفر هیئت دولت کلنگ زنی شد، اما تأمین اعتبار این پروژه دولتی نیست.

    یادگاری اضافه کرد: راه اندازی مراکز توانبخشی بر عهده بخش خصوصی و خیرین است و تنها اعتبارات دولتی می تواند به بخش تجهیز این مراکز آن هم در حد محدود وارد شود.

    وی گفت: اعتبار دولتی به بخش های خصوصی تنها در صورتی تعلق می گیرد که مؤسسات زیر نظر بهزیستی، سازمان فرهنگ و ارشاد، هیئت های ورزشی اداره ورزش و جوانان و مؤسسات قرآنی زیر نظر تبلیغات اسلامی باشند. شاید بتوان از این طریق، البته آن هم در حد محدود برای اتمام این پروژه حمایت مالی کرد اما سرمایه گذار کلینیک توانبخشی سالمندان بخش دولتی نبوده و بناست با حمایت بخش خصوصی و خیرین به ثمر بنشیند.

    کد خبر: 34402۱۲1
    نظرات 0 + ارسال نظر
    برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد